Nasrallah: Filistin edebiyatı ölüme hayatla direniyor
Filistin edebiyatının ölüme yaşamla direndiğini söyleyen Filistinli şair ve şair.
Romancı Nasrallah şunları söyledi: “Siyonist yazarlar Siyonist askerlere dönüşüyor”
Nasrallah: Filistin edebiyatı
ölüme yaşamla direnmek
Filistin’in yaşayan en büyük şair ve romancılarından biri olan İbrahim Nasrallah,
Uluslararası Sezai Karakoç Günleri kapsamında Kocaelililerle bir araya geldi.
Gazze’nin Siyonistler tarafından vahşice bombalandığını hatırlatan
Nasrallah, Filistin edebiyatının ölüme hayatla direndiğini vurguladı.
Siyonist yazarlar insancıl görünmeye çalışsalar da bir anda Siyonist oluyorlar.
Askere dönüşebileceklerinin altını çizen Nasrallah, Sezai Karakoç’un Kudüs’ü ele geçirdiğini söyledi.
Aldığı Kader Saati şiirinden bir pasaj okudu. Kocaeli Kongre Merkezi’nde
Röportajında Nasrallah’a sık sık alkışlarla karşılık verdi.
Aynı zamanda Kocaelililer de söylenenleri duyunca duygusal anlar yaşadı.
“FİLİSTİN’İN SİZE VE BÖYLE GÜNLERE İHTİYACI VAR”
Nasrallah, “Filistin’in ve sizin gibi günlere gerçekten ihtiyacı var. Bu
Buradaki kalabalığın varlığı Filistin halkı açısından çok önemli. Sezai Karakoç
“Beyin şiirinin girişini okuyacağım” dedi. Programda Nasrallah’a yazdığı şiirler
Ayçin Kantoğlu Türkçe seslendirme ve çağdaş Arap konuşmacı olarak moderatör olarak görev yapacak.
edebiyat uzmanı Peren Birsaygılı Mut da eşlik etti.
“ACI HAYATIMIZI KAPTI”
Siyonist işgalin başladığı günlerde doğmuş olması, tüm Filistin halkının yaşamış olması demektir.
Bunun kendisine acıyı deneyimleme fırsatı verdiğini söyleyen Nasrallah, “Kendi gözlerimle gördüm.”
insanlar nasıl yaşar ve nasıl ölürler. Öyle bir süreçten geçtik ki
Umudun ve umudun olmadığı bir dönemdi bu. Çünkü acı bizim hayatımızdır
Kapsıyordu. Filistin halkının bu acıdan kurtulması için en az 10 yıla ihtiyacı vardı.
için. Bu yıllarda halkımın evlerini, topraklarını kaybettiğine tanık oldum. Anlıyorum
Olaylar kesinlikle hayatımı etkiledi. Elbette bu kasvetlere tanık olduk
Öğrendiklerimin daha sonraki deneyimlerime büyük katkısı oldu. Bu içerikte
Pek çok şiir ve roman yazdım. Bu eserlerde Filistin halkı mültecidir
Kamplarda yaşadığı zorlukları ve sıkıntıları anlattım. Ama söyleyebilirim
Yazdıklarım Filistin halkının deneyimleriyle doğrudan ilgili olmasa da,
“Etkisi olduğunu düşünüyorum” dedi.
“KİTAP İNSANLARI KORUMAK İÇİN YAZILMALI”
Eserlerini yazmaya başladığı süreci anlatan Nasrallah, şöyle konuştu: “Yazdığım kasidelerden;
Bir tanesi Arapça öğretmenimi rencide etmek için yazılmıştı. Çünkü bunlara sahip
Yazdığımı düşünmüyordu. Kara Eylül katliamı Ürdün’de yaşandı ve ne yazık ki
Bu katliamda öğretmenimiz şehit oldu. O gün hayatımda öğrenebileceğim en güzel şeydi.
Büyük dersi öğrendim. İnsanları korumak, insanları korumak için şiirler topladım
Savunmak için yazılmıştır. Onları eleştirmek için değil. Bu ve benzeri
Yaşadığım olayların yazım tarzıma ve edebiyatıma büyük katkısı oldu.
“Bu deneyimlerin etkisi gözlemlenebilir” dedi.
“BİZİ YENEMEZSİNİZ, BİZİ YOK EDEMEZSİNİZ”
Nasrallah, kitabının giriş bölümünde Filistinlilerin şehitleri için ilahi söyleme geleneğinden bahsediyor.
Yazılarıyla ilgili bir soru soruldu. Bu soruya Nasrallah, “Filistinliler şehittir” dedi.
Bunu görmekten memnun olduğu izlenimini edindi. Bu nedenle bu eseri yazdı
Buldum. Bu sloganlarla düşmanımıza bizi yenemeyeceğinizi, yenebileceğinizi söyledik.
Yok edemezsiniz, yok edemezsiniz diye ilan ediyoruz. Ama biliyoruz ki şehitler
Annesi herkesten daha çok ağlayacak. Yalnız kalacağı anı bekliyor.
Bu kitabı yazmamın amacı Filistinlilerin şehitleriyle dünya insanlarını sevindirmektir.
Bunlar oluyor algısını yok etmektir. Filistinli annenin büyük acı içinde olduğunu aktarabilmek
Bunun içindi. Ama halkın önünde alenen dökmediğimiz gözyaşları Filistin’dedir.
“Özgür olduğumuzda çok harcayacağız” diye yanıtladı.
“İLK DİRENENLER EDEBİYATÇILAR VE SANATÇILARDI”
Filistin edebiyatının geçmişi ve bugünüyle ilgili bir soruyu yanıtlamak
Nasrallah, “Filistin edebiyatına bakarsak tesadüfi bir edebiyattır.
Öyle olmadığını görüyoruz. Filistin sanatına baktığımızda ise oldukça dolu.
Öyle olduğunu görüyoruz. 1937’de Filistin’de sinema yapımcılığı yaptı.
bir şirket kuruldu. Hatta bu kurulan firmanın ilanını gazetelerde bile gördük. Bu
Şirkete destek olun ki bu şirket ülkeye katkı sağlasın. Bu bilinç
Bu Filistin halkının uyanık ve ayakta olduğunu gösteriyor. direniş edebiyatı
Ortaya çıkması bir boşluktan değil zorunluluktan kaynaklanmaktadır. Görünen o ki direniş
edebiyat aslında direniş gerçekleşmeden önce ortaya çıktı. diyebilir
“Nekbe’den sonra ilk direnişçiler edebiyatçılar ve sanatçılardır.”
“SİYONİSTLERİN YIKIM POLİTİKASINA KARŞI ÇIKTI”
”Elbette bu durum edebiyatçıların dirençli olduğunu açıkça gösteriyor.
Filistin edebiyatı Siyonistlerin yıkım politikasından çok güçlü bir şekilde etkileniyor.
karşı bir çaba içinde. Çünkü Siyonist varlık Filistin halkı hakkında ne diyor?
Varsa onu yok etmek ister. Yıllar önceki Siyonist varlığı kastediyorum
Filistinlileri yok etmek için bir örgüt kurdu. Öncelikle köyler ve şehirler
İsimlerini sildiler ve onlara İbranice isimler verdiler. İlk etap böyle başladı.
Daha sonra yaptıkları ise 500’e yakın köyü yok etmek oldu. 1948’de Gazze
Şeritte kalanlar Arapçanın silinmesi tehlikesiyle karşı karşıya kaldı. Öyleyse
Bugün gördüğümüz edebiyatçılar bu adamların çocuklarıdır. Arapça
Arapça konuşmak ve öğrenmek bir direniş biçimiydi. Dile tutunmasalardı,
Eğer dillerine sahip çıkmasalardı direniş edebiyatı diye bir şeyi göremeyecektik. Filistin
Bugün Gazze’de gördüğümüz katliamla yıkım sadece meskenleri yok etmiyor.
mümkün olduğu kadar çok Filistinliyi yok ederek değil.
yapmayı hedefliyordu. Filistinlilere ait milyonlarca zeytin ağacını yok ettiler.
İnsanlara, doğaya, ağaçlara karşı her türlü düşmanlığı gösteriyorlar. İçeri
Hayata dair her şeye karşıdır. “Filistin’le ilgili her şeye karşı çıkıyorlar” dedi.
“FİLİSTİN’DEN ÇIKTIĞIMIZI KİM SÖYLEDİ”
Birçok etkinliğin Filistinli yazarları doğrudan veya dolaylı olarak
Nasrallah şunları söyledi: “Amman’daki mülteci kampında
Geçirdiğim günler birçok şiir ve roman yazmama yardımcı oldu.
Gazze’de yaşanan saldırılar nedeniyle yazdığım şiirlerden alıntı yapabilirim.
İnsanlar benim Gazze’de yaşadığımı sanıyor. Ama onlara Gazze’ye giremeyeceğimi söyledim.
ve Gazze’ye girmemin yasak olduğunu söylediğimde detaylı bilgiler verdi.
Bunu nasıl aktarabileceğimi soruyorlar. Diğer Filistin şehirleriyle ilgili yazılarımla
Benzer sorular alıyorum. Filistin’den ayrıldığımızı, Filistin’den ayrıldığımızı sana kim söyledi?
“Ayrıldığımızı söyleyerek cevap veriyorum” dedi.
“YIKILMIŞ BİR KÖYÜ YOK OLMAYACAK BİR ŞEKİLDE YAZMALISINIZ”
Sözlerine devam eden Nasrallah, “İkinci intifada olaylarında küçük bir çocuk öldürüldü.
Şehit oldu. Henüz dört aylıktı ve adı İman Hiccu’ydu. Ve bir tank kabuğu
Karnından geçmişti. Şehit olduktan sonra fotoğrafını görünce
Çekildi. Adeta bu zulme karşı direniş halindeydi. Meleklerin Aynası
Divanımı yazmaya başladım. Bu kitap o çocuk büyüseydi nasıl olacağını anlatıyor.
Bu onun biyografisiydi. Kitabın büyük bölümünde o minik şehidin ağzından açıklamalar yapılıyor.
yer almaktadır. Aynı şekilde anne ve babası da bu kanepededir. Harap
Bir köy hakkında yazdığınızda sadece o köy hakkında yazmazsınız. Onu bu şekilde al
Tekrar yok edilmemesi için onu almalısınız. Bir şehit hakkında yazdığınızda bu da aynı derecede önemlidir.
Yazmalısın ki bir daha onu şehit etmesinler. Yazdığım Melekler
Aynası isimli divanımı annesine gönderdiğimde beni aradı ve ‘Bu divanı satın aldım’ dedi.
“Okuduktan sonra Filistinli bir çocuğu asla öldüremeyeceklerini anladım” dedi.
“SİYONİSTLER EDEBİYATTA DA YALAN SÖYLÜYOR”
”Filistin edebiyatı hayata ve doğuma işaret eder. Filistin Dramı adlı çalışmam
Ben de şunu belirtmek istiyorum. Bu çalışmada 18. yüzyıldan günümüze Filistin
Halkının neler yaşadığını anlattım. Gazze Düğünleri çalışmalarıma güleceksiniz
Olaylara yer verdim. Bu nedenle Filistin halkı Siyonistlere karşı ölümüne mücadele edecektir.
ölüme yaşamla direnmemek. Şifa Hastanesi ve diğer yerlerde
Siyonistler nasıl gerçekleri yok edip bulanıklaştırıyorlarsa kendi edebiyatlarında da öyle yapıyorlar.
Yalan söylüyorlar. Edebiyat hoşluk demektir. Edebiyatın insanlığı öldürmesi
Böyle bir rolü yok. Siyonist yazarlar her ne kadar insancıl görünmeye çalışsalar da neredeyse
Siyonist bir askere dönüşüyorlar. Eğer edebiyata sadece hoşluk eşlik ediyorsa
edebiyat olur. Edebiyat insanlığın düşmanı, ölümün dostu olursa edebiyat
“Bu mümkün değil” dedi.
İBRAHİM NASRALLAH KİMDİR?
2018 yılında Arapça Booker Ödülü’nü kazanan İbrahim Nasrallah, 1954 doğumludur.
Ürdün’ün Amman kentinde 1948’de memleketlerinden koparılan Filistinli bir aile
Çocuk olarak doğdu. Nasrallah şair, romancı, ressam ve fotoğrafçıdır.
Ürdün’deki Al-Wihdat Mülteci Kampında büyüdü ve Ürdün’de okudu.
kamptaki eğitim enstitüsünden eğitim sertifikası aldı. Suudi’de iki yıl
Arabistan’da öğretmenlik yapan Nasrallah daha sonra Ürdün’e döndü
Başta Ad-Dustur gazetesi olmak üzere çeşitli gazetelerde gazeteci olarak çalıştı.
Nasrallah bugüne kadar 14 şiir, 23 roman ve 2 sinema eleştirisi kitabı yayımladı.
1985 yılında her romanın bağımsız olduğu bir roman serisi programında 250 yıllık bir roman yayımlandı.
Modern Filistin tarihini kapsayan Filistin Trajikomedisi’ni yayınladı. İşler
İngilizce, İtalyanca, Danca, Türkçe, İspanyolca, Farsça ve diğer dillere çevrildi.
Nasrallah’ın kitapları Arap dünyasında en çok satan kitaplar arasında yer alıyor.
alıyor.
EN ÖNEMLİ ROMAN
Prairies of Fever adlı romanı Guardian gazetesi tarafından Araplar mı yoksa Araplar mı olarak değerlendirildi.
Arap dünyasıyla ilgili olmayanların yazdığı en önemli on romandan biri
biri olarak seçildi. En sonuncusu 2022’de ABD’deki Filistin Ödül Vakfı’dır.
Filistin Edebiyat Ödülü dahil 11 ödül
kazanmak. 1997 yılında Sultan Owais Edebiyat Şiir Ödülü’nü aldı. Beyaz Atlar
Time adlı romanı 2009 yılında Uluslararası Arap Kurgu Ödülü’ne aday gösterildi.
ve İkinci Köpek Savaşı adlı romanı 2018’de Arapça Booker Ödülü’nü kazandı.
Ocak 2014’te biri kız, diğeri erkek iki Filistinli genç bacaklarını kaybetti.
Katıldığı bir girişimle Kilimanjaro Dağı’nın zirvesine çıkmayı başardı.
çocuklara tıbbi hizmet sağlamaya adanmış bir sivil toplum kuruluşu
Destek olmaktı. Kilimanjaro’nun Ruhları adlı bu gezi hakkında yazdı.
Romanı Katara Arap Romanları Ödülü’ne (2016) layık görüldü. 2020’de
“Noel Ağacının Altında Bir Tank” adlı romanıyla ikinci kez Katara Ödülü’nü kazandı.
Layık görülen ilk Arap yazar oldu.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı